Колектори вимагають оплати по простроченому кредиту МФО – це звична ситуація для багатьох українців, які потрапили у боргову залежність від фінансових компаній. Більшість позичальників має намір розрахуватися з кредиторами, але для того, щоб знайти кошти потрібен час. Натомість колектори не бажають чекати і створюють боржникам максимально не комфорті умови. Все б нічого, якби дії «збирачів» грошей відбувалися в правовому полі, але на жаль, прагнення окремих «дзвонарів» заробити заходить надто далеко.
Скарга в кіберполіцію на колекторів.
З прийняттям в 2021 році Закону про колекторів в Україні з’явився ряд заборон, що стосується роботи з простроченою заборгованістю працівників МФО та колекторських компаній. Проте, одна справа законодавчий акт, а зовсім інша – його дотримання.
Практично щодня до нас звертаються позичальники МФО зі скаргами на дії «збирачів» кредитів. Мова йде не лише хамське спілкування колекторів та психологічний пресинг, який вони здійснюють, а й поширення фотоколажів інтимного характеру чи погрози розправою боржнику та його близьким. В будь якому випадку дискомфорт комунікації переростає в сором за свою репутацію, а також страх можливих неприємностей в майбутньому.
Як бути в такому випадку? Куди скаржитися на протиправні дії колекторів? Перш за все варто розібратися які питання перебувають в компетенції кіберполіції. Звернувшись на сайт кіберполіції України можна побачити, що даний орган створений для протидії кіберзлочинності, тобто для запобігання та розкриття злочинів, які вчиняються через електронні канали комунікації (з використанням комп’ютерів та мобільного зв’язку). Отже, до кіберполіції варто звертатися, якщо погрози та шантаж з боку колекторів надходять у формі:
- телефонних дзвінків боржнику та його близьким;
- смс повідомлень;
- повідомлень в месенджерах (Viber, Telegram та ін);
- електронних листів;
- повідомлень та фотоколажів у соціальних мережах.
З широкого арсеналу кримінальних правопорушень МФО та колекторів до компетенції кіберполіції відносяться:
- Погрози фізичної розправи.
- Фотомонтаж протиправного контенту за участі боржників чи їх родичів (фотографії інтимного характеру, фото з написами «шахрай» і тому подібне).
- Телефонний шантаж, в тому числі з використанням прихованих номерів.
- Повідомлення з погрозами насильства.
- Намір заподіяння шкоди діловій репутації.
Дані порушення мають ознаки злочину, передбаченого рядом статей Кримінального кодексу України, серед них:
- ст. 129 «Погроза вбивством»;
- ст.182 «Порушення недоторканності приватного життя»;
- ст.189 «Вимагання» (вимога передання майна або вчинити дії майнового характеру з погрозою застосування насильства над потерпілим або його близькими родичами, чи з ушкодженням майна тощо);
- ст. 355 «Примушування до виконання цивільно-правових обов’язків з погрозою насильства над потерпілим чи його близькими родичами за відсутності ознак вимагання»;
- ст. 301 «Ввезення, виготовлення, збут і розповсюдження порнографічних предметів».
Скарга в кіберполіцію на МФО в Україні.
Насправді, порушення законодавства допускають як працівники МФО, так і співробітники колекторських компаній. Спонукає їх до злочинних дій можливість хорошого заробітку (відсотку від суми отриманих погашень), а також заступництво керівників компаній.
Ось приклад одного із задокументованих фактів затримання кіберполіцією більше 30-ти колекторів, яким загрожує до 12-ти років ув’язнення за шантаж клієнтів фінансових установ:
Досить часто проблемним питанням в підготовці скарг є надання відповідних доказів. «Чорні колектори», перш ніж розпочати свій трудовий шлях проходять належну підготовку. Їм категорично забороняється використовувати номери телефонів, які закріплені за компанією, а також називати найменування роботодавця.
Для того, щоб в записах телефонних розмов та текстах повідомлень, які містять ознаки правопорушення, були докази причетності працівників конкретної колекторської компанії, або ж МФО, просіть співрозмовника продиктувати, або ж надіслати Вам реквізити для сплати боргу.
Скарга в кіберполіцію: зразок.
Скарга в кіберполіцію на колекторів повинна містити:
- найменування органу кому вона адресована та його адресу;
- ПІБ заявника, його адреса, паспортні данні, РНОКПП, телефон та e-mail;
- суть протиправних дій колекторів із зазначенням конкретних фактів;
- номери телефонів «збирачів» грошей з яких здійснюються дзвінки та надсилаються повідомлення;
- перелік статей кримінального кодексу, які порушуються по відношенню до вас;
- вимога про внесення інформації до Єдиного реєстру досудових розслідувань та початку кримінального провадження.
До самого звернення необхідно додати задокументовані факти правопорушення, зокрема:
- записи телефонних розмов з колекторами;
- скріншоти смс та повідомлень в Viber, Telegram та ін;
- скріншоти сторінок соціальних мереж.
При необхідності підготовки скарги до кіберполіції на протиправні дії МФО, або ж колекторів можна скористатися зразком документу:
Зважайте, що даний зразок скарги є формою звернення, яка не може бути універсальною для всіх позичальників. Кожному заявнику потрібно обрати (при необхідності доповнити) ті факти правопорушення, які мали місце по відношенню саме до нього, або ж його близьких.
Скарга в кіберполіцію онлайн.
Письмове звернення до кіберполіції можна подати 3-ма способами:
- Онлайн шляхом надсилання на електронну пошту – callcenter@cyberpolice.gov.ua.
- За номером телефону контакт-центру 0 800 50 51 70 (менш дієвий спосіб, оскільки не дозволяє передати докази та не гарантує відкриття кримінального провадження).
- Шляхом надсилання рекомендованим листом з повідомленням про вручення на поштову адресу: 02093, м. Київ, вул. Бориспільська,19.
При надсиланні електронної заяви до кіберполіції зважайте, що документ повинен бути роздрукованим, або написаний власноруч, підписаний заявником та відсканованим. Не залежно від форми письмового звернення, всі скрішоти документів повинні бути завірені, а при надсиланні Укрпоштою – записи розмов збережені на компакт диску, або ж флеш накопичувачі.
Розраховувати на те, що кіберполіція оперативно вирішить всі проблеми, які виникають в комунікації з колекторами не варто, через високу завантаженість охоронців кіберпростору, інколи на зворотній зв’язок доводиться чекати й кілька тижнів. Задля швидшого досягнення потрібно результату є можливість звернутися також і до інших регулюючих та правоохоронних органів. А якщо потрібна наша допомога в цих питаннях – звертайтесь, оперативно її надамо.