Дістають щоденні дзвінки колекторів? Чималій кількості людей в Україні на сьогоднішній день доводиться відчувати на собі приниження, психологічний та моральний тиск «збирачів» кредитів. Здається живемо в правовій країні, але верховенства права в спілкуванні з працівниками МФО та колекторами й близько не видно. Про те, чи можна подати заяву до поліції / прокуратури на телефонні дзвінки і погрози та як правильно її написати піде далі в статті. Окрім цього, зможете скористатися готовим зразком заяви та ознайомитися з порядком її подання.
Чи можна подати заяву в поліцію на дзвінки?
Зі швидким поширенням онлайн кредитування та відкриттям щороку десятків фінансових компаній, в Україні, виникає проблема комунікацій між кредитором та позичальником. Видача високоризикових кредитів до зарплати вимагає більше зусиль зі сторони МФО для повернення простроченої заборгованості.
Все це в свою чергу спонукає кредитні організації шукати дієві та ефективні методи впливу на боржника та його оточення. Частина фінансових компаній знаходить правильні аргументи на користь повернення кредиту та домовляється з боржниками в рамках законодавства, інші – вдаються до поширення інформації серед родичів та друзів, психологічного пресингу, залякувань і погроз. Чи є спосіб зупинити це беззаконня та чи можна подати заяву в поліцію на дзвінки і повідомлення колекторів?
Так, з протиправними діями колекторів можна боротися, але перш ніж звертатися до правоохоронних органів потрібно зрозуміти, які порушення знаходяться в їх компетенції. Ось максимально повний перелік протиправних дій, що вчиняють кредитори в Україні:
- Дзвінки третім особам (родичам, друзям, колегам по роботі, сусідам) з поширенням інформації щодо наявної заборгованості по кредиту та вимогами її сплати, або сприянні у поверненні боргу.
- Прямі або завуальовані погрози життю та здоров’ю.
- Погрози завдання тяжких тілесних ушкоджень, фізичної розправи над боржником, або його родичами.
- Поширення в соціальних мережах та месенджерах (Viber, Telegram) змонтованих фотографій інтимного, або провокаційного характеру із використанням зображення боржника.
- Розповсюдження фото позичальника з різноманітними написами, які принижують його гідність: «Шахрай», «Збираю по кілька гривень на сплату боргу» та ін.
- Погрози приїзду та конфіскації майна.
- Присвоєння владних повноважень (називаються працівниками поліції чи прокуратури) із залякуванням кримінальною відповідальністю за неповернення боргу.
- Поширення неправдивої інформації про позичальника, що створює йому незручності (розміщення фіктивних оголошень на олх з пропозиціями віддати безкоштовно цінні речі, замовлення доставки з магазинів та ресторанів на номер телефону боржника та ін.).
- Психологічний тиск на позичальника, в окремих випадках з доведенням до нервового зриву чи навіть самогубства.
Надмірна «опіка» працівників МФО та колекторських компаній по відношення до боржника та людей з його оточення може містити ознаки порушення ряду статей Кримінального кодексу України, зокрема:
- ст. 129 «Погроза вбивством»;
- ст.182 «Порушення недоторканності приватного життя»;
- ст.189 «Вимагання» – вимога передання майна або вчинити дії майнового характеру з погрозами застосування насильства над потерпілим або його близькими родичами, чи ж ушкодженням майна тощо;
- ст.353 «Самовільне присвоєння владних повноважень або звання службової особи»;
- ст. 355 «Примушування до виконання цивільно-правових обов’язків з погрозою насильства над потерпілим чи його близькими родичами за відсутності ознак вимагання»;
- ст.356 «Самоправство» – самовільне, всупереч установленому законом порядку, вчинення будь-яких дій, правомірність яких оспорюється окремим громадянином, якщо такими діями була заподіяна значна шкода інтересам громадянина.
Заява в поліцію про телефонні дзвінки з банку, або протиправні дії колекторів – це не розвага боржників чи близьких йому людей, щоб перевірити реакцію правоохоронців. Як правило, мова йде про спосіб убезпечити себе від агресії «телефонних терористів», зупинити свавілля «дзвонарів», можливість повернутися до звичного життя без страху за своє життя та життя і здоров’я близьких людей.
Рекомендуємо прочитати – «Яким чином колектори знаходять номери телефонів родичів та знайомих?»
Як написати заяву на колекторів в поліцію?
Не має нічого складного в написанні заяви в поліцію: звернення повинно максимально повно висвітлювати проблему, містити докази та інформацію про компанію, яка вчинила правопорушення. Ось перелік основних моментів, які необхідно вказати в заяві:
- Найменування та адреса органу поліції до якої звертаєтесь. Як правило, йде мова про районні органи правопорядку, назви та місцезнаходження яких можна швидко віднайти в інтернеті, або ж скористатися нашою інструкцією (інформація нижче).
- Дані про заявника: ПІБ, адреса проживання, паспортні дані, РНОКПП, номер телефону.
- Перелік протиправних дій, які застосовує банк, МФО чи колекторська компанія.
- Перелік статей Кримінального кодексу, які порушує своїми діями кредитор.
- Інформація по фінансову установу, яка порушує законодавство, номери телефонів з яких здійснюються дзвінки та надсилання повідомлень.
- Вимогу про відкриття кримінального провадження та початку слідчих дій.
- Докази порушення законодавства зі сторони кредитора чи колекторської компанії (записи телефонних дзвінків, скріншоти повідомлень та фотоколажів).
Читайте також – «Чого реально можна очікувати від колекторів в Україні?»
Як написати скаргу в прокуратуру на МФО? Скарга до прокуратури готується аналогічно, як і заява в поліцію: лише в полі «Найменування та адреса органу, якій адресується звернення» необхідно зазначити відділення прокуратури вашого району.
Зразок заяви в поліцію на колекторів та МФО в Україні.
Для спрощення процедури написання звернення, ми підготували зразок заяви в поліцію та прокуратуру на колекторів в Україні. Даний документ можна також використати і по відношенню до працівників банків та МФО, які здійснюють протиправні дії:
Зважайте, серйозну увагу варто приділити доказовій базі: не достатньо разом зі зверненням до правоохоронців передати запис розмови з людиною, яка не називає ім’я та найменування компанії в якій вона працює. Переважна більшість колекторів в своїй роботі вагоме значення приділяє безпеці. Працівники МФО та колекторських компаній в розмові / листуванні з боржниками та третіми особами:
- не називають своє справжнє ім’я;
- телефонують з номерів телефонів, які не належать компанії;
- використовують приховані номери телефонів;
- викривляють, або ж приховують справжнє найменування фінансової установи в якій працюють;
- видаляють власні повідомлення та фотоколажі з погрозами в месенджерах (Viber, Telegram);
- використовують акаунти соціальних мереж, які зареєстровані на підставних осіб.
Для того, щоб заява чи скарга в прокуратуру на МФО була прийнята та процес розслідування розпочатий, потурбуйтеся щонайменше зафіксувати всі номери телефонів порушників закону та змусіть колекторів назвати компанію-роботодавця.
Зробити це не складно: у відповідь на психологічний пресинг співрозмовника, підтвердіть свій намір повністю розрахуватися по кредиту та запитайте банківські реквізити для перерахування коштів. Аналогічні дії можна зробити й при листуванні в месенджерах. Саме номер банківського рахунку буде ідентифікувати компанію в інтересах якої діяли колектори.
Як подати заяву в поліцію на колекторську компанію?
Існує кілька способів подачі заяви в поліцію на колекторів та МФО в Україні:
- Онлайн – через надсилання листа на електронну пошту Національної поліції України – pg.npu@police.gov.ua, або ж e-mail поліції конкретного району (не складно знайти в інтернеті на їхньому сайті). Ось офіційні вимоги правоохоронців щодо онлайн звернення:
- Шляхом заповнення онлайн форми заяви – ticket.np.gov.ua.
- Особисте звернення до найближчого відділку поліції. Перш ніж йти до правоохоронців варто зробити копію підписаної Вами заяви для проставлення на ній відмітки про прийняття з датою реєстрації звернення. Після прийняття заяви працівник поліції зобов’язаний видати талон-повідомлення.
- Надсилання документів рекомендованим відправленням. При користуванні послугами Укрпошти рекомендуємо відправляти заяву з доказами цінним листом з описом вкладення. Потрібно це для того, щоб у правоохоронців не було приводу відмовити в порушенні кримінальної справи по причині неотримання всіх документів.
Те яким із способів буде подана заява до поліції особливого значення не має. Головне потрібно не забути підписати звернення та додати до нього доказові матеріали.
Окрім цього, потрібно розуміти, що заява до правоохоронних органів – це лише один з багатьох способів захисту від колекторів. А якщо потрібна наша комплексна допомога, звертайтесь, з радістю її надамо.