

Побоювання щодо неправомірних дій колекторів по відношенню до боржників виникає, як правило, у моменти психологічного цькування та формування почуття безвиході.
Щодо прав колекторів, прийомів роботи з боржниками та як боритися з їх погрозами читайте в першій частині даної статті – Читати спочатку…
Чи можуть колектори телефонувати та приїжджати на роботу?
«Колектори дзвонять на роботу, що робити?» – подібні питання цікавлять більшість боржників фінансових установ через ризик бути дискредитованим серед своїх колег та керівництва, а ще гірше – через загрозу звільнення. Потрібно прийняти той факт, що заборонити телефонувати людині Ви не взмозі. Проте, якщо телефони працівників компанії, в якій Ви працюєте не передавались кредитору, або ж згода на передачу інформації третім особам Вами не підписувалась, а колеги отримують дзвінки з банку – такі дії суперечать діючому законодавству. В такому випадку:
- Проінформуйте працівників компанії, яких потурбували колектори, щодо незаконності та необґрунтованості таких дій невідомих осіб та надайте коротку інструкцію для майбутнього діалогу:
- необхідно запитати ПІБ особи, яка телефонує та найменування компанії в якій працює дана людина;
- на запитання щодо зв’язку з позичальником та можливості передати йому інформацію, варто відповідати, що ви таку особу не знаєте, або ж довший період часу з нею не контактуєте та на роботі не зустрічаєтесь (через віддаленість окремих офісів компанії). Варто дати зрозуміти співрозмовнику, що за результатами цього дзвінка інформація не потрапить до позичальника від незалежних від Вас причин і турбувати в подальшому немає сенсу.
- у випадку хамства, або психологічного тиску колектора, необхідно повідомляти останньому, що розмова записується та у випадку подібних дзвінків в майбутньому, запис разом із заявою буде передано до поліції.
- При прояві особливої настирності «дзвонарів», зверніться до колег з проханням записати розмови «злочинців», які в супереч Закону вимагають від Вас грошей. Далі ці записи разом із заявою варто віднести до поліції для порушення кримінальної справи.
Чи мають право колектори приходити на роботу?
Приходити, або приїжджати на роботу колектори можуть, проте передавати інформацію третім особам вони мають право лише за Вашої письмової згоди. Будь які факти зустрічей візитерів з колегами без Вашого відома – це злочинна дія, відповідно до ст.182 Кримінального кодексу України.
Що робити, якщо колектори прийшли на роботу?
- Дізнатися ПІБ відвідувачів та ціль візиту.
- Проінформувати небажаних «гостей» щодо відсутності теми для спілкування та бажанні вести всі подальші діалоги виключно у правовому полі – через листування.
- У разі настирності візитерів, або їх наполяганні на продовженні зустрічей з іншими співробітниками компанії, попередьте колекторів, що письмової згоди на такі дії Ви не надавали та будете змушені фіксувати дані факти порушення законодавства на відео з подальшою передачею матеріалів до правоохоронних органів.
- Спілкуйтесь впевнено, не переймайтесь за наслідки – буремні 90-ті роки вже давно закінчились! Ніхто не застосовуватиме до Вас силових дій, колектори – теж люди, які працюють на зарплату і відповідати перед Законом за кілька десятків тисяч гривень щомісячного заробітку бажання не мають. їхня ціль – повідомити Вас про можливі наслідки неповернення боргу, або просто-залякати.
Зрозуміло, що особистий контакт в поєднанні з щоденним телефонним «пресингом» завжди має кращий психологічний вплив на боржника, хвора уява якого досить часто намагається домальовувати катастрофічні наслідки майбутнього.
Чи можуть в Україні колектори приїхати додому?
Можуть, проте візити на роботу до боржника, або за адресою його проживання, практикується колекторами досить не часто. Робота виїзної групи потребує багато часу та коштує дорого. Для порівняння: скільки дзвінків в день може зробити оператор контакт-центру колекторського агентства – понад 300, а скільки візитів здатен здійснити юрист, або працівник безпеки компанії – не більше 8-ми.
Як правило, виїзди додому до боржника здійснюють працівники банків по кредитам на великі суми, забезпеченням по яким є майно позичальника. За відгуками клієнтів, з МФО зрідка виїжджають працівники компаній «Швидко Гроші» та «Ваша Готівочка». Всі решта мікрофінансових організацій лише погрожують візитами, проте далі слів та текстів повідомлень справа не рухається.
Чи можуть колектори забрати майно?
Однозначно, ніяких дій щодо конфіскації майна боржника колектори не вправі здійснювати! Пам’ятайте, що подібні речі – це не більше ніж просто чергові залякування. Ми всі з Вами живемо в правовій країні, де право на вчинення дій з примусового відчуження майна позичальника по простроченому кредиту є у виключній компетенції суду. Тому й відповідь на запитання: «Чи мають право колектори описувати майно?» буде аналогічною – ні. Опис майна з подальшою його реалізацією – це право державних, або приватних виконавців, які можуть здійснювати такі дії лише після отримання відповідного рішення суду та за умови подачі виконавчого листа і відкриття виконавчого провадження!
Що роботи, якщо колектори прийшли додому?
- Визначитися чи бажаєте Ви з ними розмовляти? Задумайтесь на хвилину, чи здатні колектори повідомити цінну інформацію, якою Ви раніше не володіли? Пам’ятайте, відчинити двері візитерам та почати з ними, як правило, не дуже приємну розмову – це Ваше право, але точно не обов’язок! Житло є приватною власністю, доступ до якої може бути наданий лише за згодою власника, або за рішенням суду (але в такому випадку завітають вже працівники поліції, або виконавчої служби).
- У випадку Вашої відмови у спілкуванні та настирності «гостей», які продовжують дзвонити в двері, шарпати за ручку, лаятися – телефонуйте до поліції з повідомленням про спробу проникнення до житла невідомих осіб. Робити це краще таким чином, щоб колектори чули зміст розмови. В такому випадку вони, як правило, залишають свої наміри та швидко зникають.
- У разі, якщо Ви бажаєте почути щось важливе від візитерів, будуйте діалог правильно. Важливо відразу дати зрозуміти людям, що перейти за рамки Закону їм не вдасться і спілкування вестиметься лише в правовому полі без хамства, погроз, відвертих залякувань, чи принижень. Для цього вимагайте у колекторів:
- назвати компанію, яку вони представляють;
- показати свої документи (при отриманні згоди – сфотографувати);
- надати документи, які підтверджують наявність юридичних відносин з Вами. Це як правило, договір про відступлення права вимоги, договір факторингу, або ж кредитний договір (у випадках коли відсутній факт «продажу» кредиту, а небажані «гості» є працівниками компанії-кредитора).
Після отримання запитуваної інформації, проінформуйте колекторів, що ваша розмова записуватиметься, а у випадку зловживання візитерів своїми правами, аудіозаписи будуть передані разом із заявою до поліції.
- Не підписуйте жодних документів! Непрохані «гості» можуть приїздити з листами-повідомленнями, або вимогами по сплаті боргу, а також додатковими угодами до діючих кредитних договорів зі зміною умов кредитування (зрозуміло, що не в користь позичальника). Будь які Ваші підписи на документах можуть мати наслідки при розгляді справи в суді, або затягнути Вас в ще більшу «боргову кабалу». Відповідь в такому випадку одна: «Ознайомлення з документами лише через листування поштою».
- Не давайте ніяких грошей колекторам в рахунок погашення кредиту! Жодних розрахунків готівкою, навіть якщо Вам натомість обіцяють розписки, або квитанції. У Вас немає жодних гарантій того, що дані кошти потраплять за призначенням, окрім цього, візитери можуть завищувати суму боргу на різного роду штрафи та пені, які у випадку судового розгляду справи, досить часто списуються у тому, чи іншому розмірі.
Досить часто боржники дізнаються про візити колекторів вже по фактичним їх діям, а саме вхідним дверям, які:
- заклеєні скотчем з написами «боржник», «поверни борг», «не платить кредит» та ін.;
- помальовані фломастерами та містять написи з вимогою сплати позики;
- з наклеєними на них фотографіями позичальника та текстами, які ганьблять боржника.
Всі такі дії є протизаконними та кваліфікуються за статтею 296 Кримінального кодексу України – «Хуліганство»
Рекомендуємо прочитати – “Послуги антиколектора в Україні: ефективна допомога боржникам МФО“.
Чи можуть колектори подати в суд на боржника?
Більшість боржників по кредитам неодноразово ставить собі питання: «Чи мають право колектори подавати до суду на позичальника?» Відповідь буде простою та зрозумілою: «Судитись з клієнтом по простроченому кредиту має право лише кредитор (банк, або МФО)». У випадку «продажу» боргу, сторона, що придбала кредит є новим кредитором по відношенню до позичальника та має аналогічне, як і у кредитора право подавати судовий позов.
Желаете избавиться просроченных кредитов МФО и хотите забыть о долгах, как о страшном сне? Команда Финансового Клуба готова оказать профессиональную помощь.
Получить помощь!
Виключення в даному випадку складають колекторські компанії, які працюють по агентському договору, або договору комісії, та мають право лише проводити заходи з досудового стягнення заборгованості (телефонувати, писати листи та повідомлення).
Читайте також – “Суд з Кредитекспрес: практика сьогодення“.
В яких випадках колектори подають до суду на боржника?
Системності в даному питанні не має. Кожен банк та мікрофінансова компанія самі визнають критерії відбору кредитних справ для подання судових позовів. Оцінити ризики потрапляння у списки «щасливих» людей, можна через сайт – Єдиний державний реєстр судових рішень. Ввівши в поле «Пошук за контекстом» найменування юридичної особи кредитодавця (наприклад, «Альфа-Банк», або «Манівео швидка фінансова допомога») можна побачити кількість поданих фінансовою установою судових позовів та результат їхнього розгляду.
Для того, щоб перевірити чи не звернулися колектори до суду по Вашому кредиту, введіть власні прізвище, ім’я та по батькові в поле «Сторона по справі» на сайті – Судова влада.
Так, наприклад, Манівео судиться з боржниками по кредитам на суми понад 4 000 грн., Ссіоап взагалі не доводить справу до суду, а «продає» кредити пов’язаній факторинговій компанії. Як правило, критеріями визначення справи для судового розгляду є велика сума кредиту та тривалий строк прострочення, банки додають до цього вимогу по наявності забезпечення. Одне можна сказати точно, що боятися суду не варто, краще просто бути готовим до нього.
Що буде після суду по кредиту?
Результатом судового розгляду справи є рішення,.яке може бути не на користь боржника. В такому випадку, справа передається на виконавче провадження до Державної виконавчої служби (не дуже швидкі працівники, які не зацікавлені в кінцевому результаті), або до приватних виконавців (отримують відсоток від суми стягнення і таким чином мають інтерес в оперативному вирішенні питання). Можливі подальші дії виконавців:
- арешт банківських рахунків позичальника;
- погашення заборгованості за рахунок реалізації рухомого та нерухомого майна боржника, на яке накладається арешт;
- щомісячно, стягнення із офіційної заробітної плати (пенсії, стипендії, ін. офіційного заробітку) позичальника не більше 20% (50% – у разі наявності рішення по кільком кредитам) в рахунок погашення позики.
Як захистити себе від колекторів в Україні.
Аж надто знервовані діями телефонних «терористів» позичальники задаються питанням: «Як боротися з колекторами?», або «Як послати колекторів?» Захищатися від останніх можна й потрібно, а от посилати – напевно не найкращий варіант досягнення результату.
Насправді, специфіка роботи колекторів полягає втому, щоб своїми діями вивести клієнта на емоції. Чим більш знервований позичальник та вищий рівень дискомфорту він відчуває, тим більшим буде у нього бажання позбутися зовнішнього подразника, який псує йому життя. А найпростіший до цього шлях – закрити кредит. Тому, з тим щоб «послати колектора» краще зачекати, а до вирішення боргового питання варто підходити зі світлою головою та холодним розумом.
Читайте також – “Як розмовляти з колекторами в Україні? Поради експерта“.
Що робити з колекторами та як себе захистити від їх негативного впливу?
- Перейти на спілкування з колекторами мовою Закону – письмово, через листування. У разі розгляду справи у суді, жодні обіцянки, або усні домовленості довести практично не можливо.
- Зберегти свою нервову систему та звести до мінімуму телефонне спілкування з працівниками колекторських компаній. Для цього краще встановити на телефон один із мобільних додатків, який блокує не бажані дзвінки, наприклад, Truecaller.
- Не вступати в безперспективні діалоги з виясненням обставин несплати боргу. Ви нічого не повинні пояснювати! А обіцяти колекторам сплатити кредит в конкретні дати без розуміння звідки візьмуться гроші – це відтермінування проблем на майбутнє.
- Розмови, які траплятимуться з працівниками колекторських компаній, обов’язково записувати. У випадку порушень Ваших прав це може стати доказовою базою для звернення до правоохоронних органів.
- Проінформуєте Ваше близьке оточення щодо можливих дзвінків колекторів з питання простроченого кредиту. Краще Вам це зробити самостійно, ніж щоб у викривленій формі (із залякуваннями та погрозами) це зробили довірені особи кредитора. Родичам та знайомим потрібно пояснити, що питання позики – це виключно Ваші з банком, або МФО взаємовідносини і вони ніяким чином не мають відношення до третіх осіб. Тому у випадку дзвінка кредитора, краще повідомляти співрозмовнику про відсутність контакту з позичальником, або щодо зв’язків, які Ви довший час не підтримуєте.
- Заблокуйте банківську картку, на яку Ви отримували кредит задля уникнення безспірного списання коштів, які часто практикують як банки, так і МФО. Після цього можна випустити нову картку, але не в банку, який видав позику.
- Сприймайте інформацію в листах та повідомленнях колекторів спокійно та розсудливо. Пам’ятайте, що все на що спроможні «компанії по збору боргів» – це прямий, або опосередкований моральний та психологічний тиск на позичальника. В рідких випадках – до подачі судового позову. Проте, суд варто розглядати як можливість зменшення суми заборгованості через списання частини штрафних санкцій, отримання відтермінування по сплаті кредиту та розстрочки з повернення боргу на кілька років (в сумі до 20% в місяць від офіційних щомісячних доходів).
Рекомендуємо прочитати – “Приватна позика в Україні: реальні відгуки та оголошення людей“.
Куди скаржитися на колекторів?
Так вже історично склалося, що в менталітеті українців скаржитися – це не найкращий спосіб вирішення проблеми. Проте це точно не має відношення до колекторів. Оскільки діяльність колекторських агентств в нашій країні законодавчо не врегульована, то й органу нагляду за подібними компаніями не має. Саме цим і користуються «телефонні нахаби», які дозволяють собі занадто багато в спілкуванні з боржником!
Проте дещо інша історія з працівниками банків, МФО, або ж факторингових компаній (які займаються «придбанням» кредитів). Діяльність всіх цих установ ліцензується: для банків регулятор – Національний банк України, для мікрофінансових та факторингових компаній – Нацкомфінпослуг.
Саме органи, які надали дозвіл на роботу фінансових організацій мають вплив на діяльність останніх. Тому у разі порушення Ваших прав, звертаєтеся через електронну форму звернення для Нацкомфінпослуг (бажано з письмовими доказами), або листом до НБУ та вимагайте позапланової перевірки кредитора з викладених Вами фактів.
Скарга на дзвінки колекторів.
Зрозуміло, що будь яка компанія – це в першу чергу працівники, які там працюють. Через специфіку роботи колекторів, трапляються ситуації, коли працівник колекторського агентства заради заробітку бонусів дещо «перегнув палку» в розмові з боржником, або ж знервований діалогом наговорив лишнього. У випадку коли на Ваш погляд людина перейшла за межі допустимого, варто вияснити ПІБ співрозмовника та надіслати скаргу на роботу колектора на юридичну адресу компанії, в якій він працює. Зазвичай, керівництво організацій, які працюють з проблемною заборгованістю, реагує на подібні листи, оскільки перевірки регулятора, або візити правоохоронців їм ні до чого.
Куди звернутися, якщо погрожують колектори?
Погрози в адресу людини – це пряме порушення законодавства, за яке передбачене покарання відповідно до Кримінального кодексу України. Тому, у разі отримання усних або письмових погроз від колекторів, потрібно звертатися із заявою та аудіозаписами розмов (листами, скріншотами СМС, повідомлень у вайбері) до поліції про порушення кримінальної справи. Інша справа, що правоохоронці не надто бажають займатися розслідуванням подібних злочинів і досить часто відмовляють позичальників від написання офіційного звернення. «Відмахуються» вони від проблем боржників фразами на зразок: «Та заплатіть Ви їм і проблем не буде», або «Не відповідайте на дзвінки і нічого вони Вам не зроблять».
Для того, щоб довести справу до кінця наполягайте на написанні заяви та її реєстрації в Единому реєстрі досудових розслідувань. Якщо не має змоги особисто звернутися до поліції, є можливість направити заяву разом із доказами поштою, листом із повідомленням про вручення, або через інтернет, заповнивши електронну форму на сайті Національної поліції.
Писати скаргу на колекторів – це швидше захисна реакція боржника, або можливість покарати людину, яка завдала Вам моральних чи душевних страждань. Зрозуміло, що терпіти образи, нахабство чи погрози не варто, проте варто розуміти, що через скаргу кредит погашений не буде і можливо варто замислитись над альтернативними способами вирішення боргового питання.
Зрозуміло, що дії колекторів по відношенню до боржників не надто лояльні та коректні. На запитання: «А чому так?», працівники компаній, що займаються збором проблемної заборгованості, винять у всьому низьку фінансову грамотність українців та відсутність у людей відчуття відповідальності за взяті зобов’язання. Як би там не було, але фактом є те, що відсоток неповернення кредитів в Україні лишається одним із самих високих в світі.