Отримали кредит в банку або МФО, проте ситуація в житті склалася таким чином, що не змогли вчасно повернути. І ось вже телефонують колектори і з притиском вимагають терміново сплатити борг. Подібні життєві ситуації щоденно складаються у тисяч клієнтів фінансових установ, які не взмозі повернути кредит. Для не підготовленої людини спілкування з колектором – це, як правило, суцільний стрес, а інколи і паніка, яка здатна перейти в депресію. Тому в рамках даної статті ми спробуємо розібратися з тим, хто такі колектори, якими правами вони наділені, які порушення допускають ці люди по відношенню до позичальників та як з ними боротися.
Хто такі колектори?
Діючим законодавством України не передбачено такого поняття як «колектор». «Закон про колекторів», який боржники намагаються віднайти в інтернеті – це не що інше, як документ, який регламентує діяльність приватних судових виконавців в нашій країні. Проте в розумінні позичальника, який прострочив кредит, колектор – це людина, яка регулярно телефонує, не даючи йому та близьким спокою, та вимагає повернення грошей.
Насправді колекторами в Україні є:
- працівники банків та фінансових компаній, які як правило, працюють з прострочкою на ранніх етапах;
- фінансові компанії, які укладають з кредитором договір комісії на стягнення простроченої заборгованості та працюють за невеликий процент від суми отриманих платежів від боржників.
- фінансові компанії, що укладають з кредитором договір факторингу, або договір відступлення права вимоги і таким чином «купують» кредити.
У банках та фінансових компаніях працюють окремі відділи, які займаються робою з боржниками. Поділяють їх, як правило, на: pre-collection, soft-collection, hard-collection та legal-collection. Pre-collection – це швидше робота контакт-центру, яка полягає в запобіганні виникненні прострочки, а також нагадуванні клієнтам щодо необхідності оплати. Soft-collection – це постійні дзвінки боржникам, поручителям та контактним особам з метою мотивування їх погасити кредит. Hard-collection – це психологічний та моральний пресинг клієнта, зрідка робота виїзних груп з боржником. Legal-collection – це робота юристів з підготовки судових позовів, здійснення нотаріальних написів, супроводження процесу виконавчого провадження.
Відпрацювавши з боржниками короткий проміжок часу, кредитні установи, в більшості випадків, спостерігають падіння суми щоденних надходжень від боржників і таким чином, зниження ефективності роботи власних працівників. Це викликано, насамперед, більш лояльними підходами кредитора до позичальників з метою збереження хорошої репутації банку або МФО, низькою автоматизацією процесу колекшин та недостатньою підготовкою працівників. Окрім цього, боржники з кожним тижнем розуміють, що розмови з колекторами – це не що інше як слова, які не здатні перетворитися в реальність і боятися їх не варто.
Ось в такий момент у кредитних установ виникає необхідність «зламати» стереотипи позичальника та передати його до колекторської компанії, яка застосовує начебто інші, більш небезпечні для клієнта методи роботи. А вся небезпека полягає в низькій обізнаності позичальника з роботою колекторських компаній, а також стереотипами 90-х років з кремезними чоловіками в малинових піджаках та титушками в спортивних костюмах, які «розбирались» з боржником за своїми законами.
Друга та третя категорія фінансових компаній насправді можуть бути одні і ті ж самі юридичні особи, єдина відмінність лише в тому, що право «купувати» кредитні договори мають ті організації, які отримали ліцензію Нацкомфінпослуг з надання послуг факторингу. Перевірити наявність такої ліцензії можна на сайті регулятора ввівши в поле пошуку назву юридичної особи.
Права колекторів.
Що ж насправді можуть колектори? На скільки вони небезпечні для пересічного українця, який заборгував фінансовій компанії?
Насправді, згідно діючого законодавства колектори мають право:
- контактувати з боржником з приводу причин несплати боргу;
- телефонувати контактним особам позичальника, але за умови, що останній дав на це письмову згоду;
- організовувати особисті зустрічі за попередньою домовленістю з боржником;
- проводити списання коштів з карток клієнта у випадках порушення ним строків виконання зобов’язань та наявності в кредитному договорі згоди на договірне списання коштів;
- залучати інші колекторські компанії до стягнення боргу;
- «продавати» кредити боржників на підставі письмової згоди, яка як правило, міститься в кредитному договорі, що підписує позичальник.
Люди, які вже мали справу з колекторами, заперечать – «Цей список не повний!» Колекторські компанії та інколи й фінансові установи дозволяють собі більше по відношенню до боржників! І це справді так. На жаль, далеко не всі методи стягнення боргу, що застосовуються в Україні, відповідають чинному законодавству.
Що не мають право робити колектори?
- принижувати честь та гідність людини;
- надавати неправдиву інформацію (представлятися працівниками правоохоронних органів, силових структур і т.д.);
- безпідставно збільшувати суму боргу;
- розголошувати інформацію щодо позичальника та його зобов’язань третім особам без письмової згоди на це;
- шантажувати, залякувати та погрожувати.
Читайте також – “Що можуть зробити колектори в Україні? Чи існує захист від них?”
Розмова з колектором.
Варто розуміти, що більшість не законних дій колекторів породжують саме наші з ними розмови. Часто в спілкуванні з працівниками колекторських компаній, позичальники знаходять виправдання своїх дій, або намагаються отримати підтримку, чи співчуття співрозмовника. Насправді ж відвертість, прохання, вмовляння та пошук аргументів «чому все так склалось» – це та інформація, яка дає можливість колектору застосувати дієві прийоми «пресингу», «натиснути» на найбільш болючі місця боржника. Точно не потрібно шукати в особі колектора «жилетку», якій можна поскаржитись на біди, чи негаразди, або просто складне життя.
Зрозумійте, Ваші співрозмовники, які займаються збором заборгованості, це як правило, люди, яких навчали психології, ціллю яких є отримати якомога більше погашень, оскільки від результатів зборів заборгованості залежить їх особистий дохід. А тепер спробуйте співставити особисте благополуччя і проблеми незнайомої Вам людини, яка знаходиться за кількасот кілометрів від Вас. Гадаю, вдалося відчути пріоритети та мотивацію колектора…
Читайте також – “Де можна отримати кредит на 3 місяці без процентів?”
Як спілкуватися з колекторами?
Для того, щоб не піддатися «тиску» працівників по збору заборгованості, потрібно розуміти, що можна говорити колекторам так як правильно їм відповідати. Від того, як Ви будете розмовляти з колекторами по телефону, залежить результат їхніх дій, Ваш моральний та психологічний спокій і рівновага.
Рекомендуємо прочитати – “Як колектори дізнаються телефонні номери? Чи можливо захиститися боржнику?”
Отже, як правильно спілкуватися з колекторами?
- На початку розмови запитайте у співрозмовника його ПІБ та назву компанії, інтереси якої він представляє.
- Попередьте, що маєте намір спілкуватися без приниження та погроз, тому Ваша розмова записується.
- Говорити потрібно впевнено, жодним чином не виправдовуватись і не шукати аргументи «чому так».
- Не давайте співрозмовнику можливість підвищувати на Вас голос. Для цього переходьте на тон нижче (говоріть майже шепотом), або ж попереджайте про намір закінчити розмову у випадку збереження високого тону.
- Чітко поясніть причини відсутності можливості сплатити кредит своєчасно. Це повідомлення повинно бути просто констатацією факту.
- Називайте колектору реальні строки сплати боргу, навіть якщо це не ті терміни, про які він хотів би чути: «Поверну кредит через 3 місяці, як влаштуюся на роботу», або «Протягом 6 тижнів після закінчення курсу лікування маю намір розрахуватися з Вами».
- Проінформуйте колектора, що не варто шукати можливості впливу на Вас, від цього гроші не з’являться. Ви сказали співрозмовнику все, про що мали намір повідомити.
Рекомендуємо прочитати – “Де реально знайти допомогу в закритті мікрозаймів в Україні?”
Що не можна говорити колекторам по телефону?
- Не обіцяйте сплати борг в нереально короткі строки.
- Не погоджуйтесь на часткові оплати та пролонгації простроченої заборгованості. Як правило, подібні сценарії – це не більше ніж відстрочення часу у вирішенні питання проблемного кредиту. При цьому гроші спрямовуються на сплату пені та процентів і боржник кожного разу починає все спочатку…
- Не давайте можливості колектору собою маніпулювати. Спокійно відносьтеся до заяв на зразок: «Ви повинні повернути кредит протягом 3-х днів!», «Я не хочу Вас слухати, чекаємо на оплату лише до 20-00 сьогодні. Це ваші проблеми…»
- Не переймайтеся залякуваннями типу: приїдемо до Вас за адресою проживання, подамо позов до суду, заберемо житло, позбавимо батьківських прав і т.д. В 99 % випадків – все це «пусті» слова. Подібні речі не повинні Вас виводити з себе.
- Нічого не просіть у співрозмовника! Ні в якому разі не можна говорити: «Не телефонуйте моїм рідним, бо вони не знають про цей кредит», «Не набирайте мою маму, бо у неї хворе серце». Все те, що Ви просите не робити колекторів – повірте, вони обов’язково зроблять! Їхня робота не в співчутті боржникам, а в зароблянні грошей.
- Не підтверджуйте факти Вашого знайомства з іншими людьми у випадках коли співрозмовник називатиме Вам знайомі імена. Таким чином колектори здійснюють пошук можливих важелів подальшого впливу.
- Не виправдовуйтесь! Таким чином склались життєві обставини і Вашої вини в цьому не має. Подібна ситуація може трапитись з кожною людиною.
- Жодним чином не демонструйте в розмові свою слабкість. Слабкі боржники – це люди, які в першу чергу піддаються «пресингу».
- Не переходьте на емоції. Пам’ятайте, що ціль колектора викликати будь які емоції у боржника: засмученість, страх, гнів, почуття вини, сльози і т.д. Це дає можливість збирачам кредитів здійснювати психологічний вплив на позичальника і отримувати бажані погашення.
Читайте також – “Як законно не платити мікрозайм в Україні: поради експерта“.
Як би Ви не вели себе з колекторами та щоб не говорили їм, пам’ятайте, що Ви знаходитесь по різні сторони «боргового фронту». В більшості випадків методи роботи працівників по збору заборгованості кардинально відрізняються від внутрішніх переконань позичальників, їхніх моральних та духовних принципів. Тому не шукайте у словах колекторів допомогу, підтримку та співчуття, а розраховуйте лише на себе, власні сили та можливості. Навчайтесь бути психологічно стійкими, зібраними та спрямованими у досягненні мети – позбутися кредитів, а ми Вам допомагатимемо у цьому!