Порушили строки повернення кредиту і довелося терпіти дзвінки колекторів на роботу? Здається для чого працівникам банків чи мікрозаймів виясняти відносини зі сторонніми людьми, коли завжди можна знайти спільну мову в діалозі з боржником. Проте, для зупинки «телефонного терору» лише бажання позичальника виявляється, як правило, занадто мало, колекторів цікавлять не обіцянки, а реальні гроші. З приводу того, чи мають право колектори телефонувати на роботу та як реально припинити їхні дзвінки піде далі в статті.
Чи можуть колектори телефонувати роботодавцю?
На практиці робота працівників кредитних установ та колекторських компаній по стягненню простроченої заборгованості полягає в створенні максимально не комфортних для боржника умов, які б змусили його повернути позику.
Процес збору боргів розпочинається з СМС-нагадувань та регулярних дзвінків позичальнику, а при відсутності оплати переходить до «телефонного терору» родичів та колег по роботі. Чи справді колектори можуть телефонувати роботодавцю?
Ціль спеціалістів по роботі з простроченими кредитами не просто створити психологічний дискомфорт позичальнику, а й отримати від цього результат. Потрібний ефект досягається як для кредитора, у формі погашення заборгованості, так і для самого колектора – через отриманий відсоток від зібраних ним платежів.
Таким чином, заробітки колекторів безпосередньо залежать від того на скільки успішно їм вдається мотивувати боржників та людей з їхнього оточення на погашення кредитів. Дзвінки родичам, сусідам, а також роботодавцю з повідомленням деталей кредитної угоди та звинуваченнями боржника в шахрайських діях по відношенню до кредитора – це найбільш розповсюджений прийом, який застосовується банками та МФО для повернення позики.
Проте, найбільший дискомфорт для боржника створює сам факт розповсюдження інформації про його неплатоспроможність серед колег по роботі та керівництва. Більше того, в телефонних розмовах з 3-ми особами наявність прострочки по кредиту колектори називають злісним ухиленням позичальника від виконання фінансових зобов’язань, що нібито є шахрайством з фінансовими ресурсами за яке передбачена відповідальність згідно 222 статті Кримінального кодексу.
Роботодавець, отримавши інформацію про те, що його працівник – начебто шахрай, досить часто, навіть не намагається виясняти правду, а довірившись словам колектора, починає шукати варіанти позбавитись такого «горе» спеціаліста.
Окремі «збирачі боргів» в своїх телефонних «театральних постановках» заходять ще далі, повідомляючи колегам позичальника по роботі про:
– факт солідарної (спільної) відповідальності по кредиту на підставі того, що співробітник нібито їх вказав у якості поручителя;
– оформлення колегою кредиту на їхнє ім’я.
У якості підтвердження слів колектори називають персональні дані співрозмовника, в тому числі його паспортні дані, які отримані з нелегальних джерел. Закінчується цей «спектакль», як правило, вимогою директора написати заяву про звільнення, або ж викликом поліції для вияснення деталей вчиненого шахрайства зі сторони боржника.
В бізнесі по збору простроченої заборгованості важливим є уникнення агресії з боку позичальника. Як тільки колектор «перетискає» в своєму пресингу, в тому числі шляхом дзвінків на роботу боржника, у кредитора з’являється ризик отримати черговий безнадійний кредит. І працівники кредитора це чудово розуміють. Таким чином, отримати дзвінки на роботу від колекторів при простроченій позиці можливо, але не обов’язково.
Чи мають колектори право телефонувати на роботу?
Перш ніж виясняти законність дій колекторських компаній по стягненню боргів, варто розуміти з ким маєте справу. Всі установи по роботі з простроченою заборгованістю поділяються на 3-и типи:
- Банки, або ж фінансові компанії – фактично компанії-кредитори, які оформляють позики та в подальшому працюють над їх поверненням.
- Компанії-посередники, які працюють за дорученням кредитора. Вони укладають з банком чи МФО договір доручення, згідно якого набувають право здійснювати заходи по стягненню боргу від імені фінансової установи, яка надала позику.
- Компанії, які купують борги по договору факторингу. Таким чином, колекторські компанії отримують право на власний розсуд використовувати інструменти по стягненню заборгованості.
Проте, кожна із перерахованих вище фінансових установ, на жаль, забуває, що методи роботи з боржниками повинні не лише бути націлені на отримання фінансового результату, а й відповідати діючому законодавству.
Відповідно до нового Закону про колекторів №4241, який було прийнято 19.03.2021 року, всі договори про споживчий кредит повинні містити заборону кредитодавцю, колекторській та факторинговій компанії повідомляти інформацію про наявність боргу у позичальника третім особам, в тому числі й роботодавцю:
Окрім цього Закон №4241 містить:
– пряму заборону будь яким чином взаємодіяти з 3-ми особами без їхньої на те згоди;
– заборону вимагати від роботодавця прийняти на себе зобов’язання з погашення простроченої заборгованості.
Закон про колекторів окрім дзвінків роботодавцю забороняє також і надсилання поштових відправлень за місцем роботи:
Таким чином, можна стверджувати, що діюче в Україні законодавство забороняє як працівникам кредитора, так і колекторам телефонувати на роботу боржнику та повідомляти будь яку інформацію стосовно кредиту позичальника 3-м особам, які не надавали на це своєї згоди.
Колектори телефонують в організацію.
А що робити, якщо колектори постійно телефонують на роботу? Дзвінки в організацію де працює боржник з повідомленнями про факт виникнення простроченої заборгованості – це пряме порушення Закону. Тим не менше, з подібним безправ’ям доведеться боротися. Про те, як припинити дзвінки колекторів на роботу читайте далі в статті.
А зараз спробуємо розібратися, що буде, якщо колектори телефонують на роботу. Наслідки «телефонного терору» працівників кредитора та колекторських компаній залежать від обмежень в комунікаціях (правил спілкування з боржниками), які встановлюються в рамках кожної компанії, а також особистої мотивації «збирача». Щодо правил етичної поведінки колектора, то відповідно до Закону №4241 даний документ повинен бути розроблений фінансовими установами в строк до 12.07.2021 року та розміщений на сайті кожної із компаній:
Правила встановлюють чіткі рамки дозволеного в роботі з боржниками для кожного із спеціалістів компанії. Ознайомившись з даним документом, можна зрозуміти чого очікувати від колекторів.
Проте, на жаль, не всі колекторські компанії беззаперечно дотримуються законодавства у своїй роботі. А окремі спеціалісти по роботі з проблемними кредитами можуть порушувати встановлені роботодавцем рамки по роботі з боржниками та в погоні за грошима допускати порушення Закону. «Телефонний пресинг» роботодавця може мати не надто приємні наслідки для боржника:
- розповсюдження факту прострочення кредиту позичальником серед його колег по роботі і як наслідок псування ділової репутації;
- необхідність надання пояснень співробітникам компанії по факту «телефонного терору»;
- вимоги колег позбавити їх нав’язливої опіки колекторів;
- попередження про звільнення у разі продовження дзвінків кредитора;
- звільнення з роботи за вимогою керівництва.
Чи справді можуть звільнити з роботи через дзвінки колекторів?
Що стосується законодавства, то роботодавець не має право звільнити працівника за порушення строків повернення позик перед кредиторами при належному виконані ним своїх посадових обов’язків. Інша справа, як розцінювати факт прострочки. Для одних керівників невиконання зобов’язань по кредиту – це свідчення того, що працівник допустив незначний проступок, не розрахував свої фінансові можливості, для інших – здійснив злочин, який унеможливлює подальшу співпрацю.
Бажання колекторів якомога більше заробити часто приводить до того, що боржник позбавляється роботи та будь яких засобів для існування. У випадку відсутності у людини грошей на продукти харчування, питання погашення простроченого кредиту навіть не постає. Таким чином, премія колектора за результати проробленої роботи може перетворюватись в «мильну кульку», а дохід фінансової установи – в безнадійну заборгованість.
Колектори телефонують на роботу та погрожують.
Чи насправді можливі дзвінки на роботу з погрозами? Оскільки «телефонний терор» колекторів відбувається по відношенню до роботодавця та колег боржника, працівники кредитора не розраховують отримати погашення від 3-х осіб. Ціль «збирачів» на початках сформувати у позичальника відчуття страху за наслідки розповсюдження інформації щодо його прострочених кредитів.
Якщо залякати боржника таким чином не вдалося, колектори починають втілювати свої сценарії в життя: розголошують роботодавцю персональні дані позичальника з «домальовуванням» сумних наслідків непогашення кредиту. Проте, говорити про погрози колегам по роботі не має жодних підстав, оскільки психологічний вплив на 3-х осіб, які не є родичами боржника – це даремно затрачений час для колекторів.
Як припинити дзвінки колекторів на роботу?
Для відповіді на це запитання звернемося до Закону №4241:
Таким чином, законодавчо встановлено вимогу щодо припинення колекторами телефонних дзвінків на роботу після того, як колега, або ж роботодавець, висловили заборону на обробку своїх персональних даних. А оскільки всі дзвінки спеціалістів по роботі з простроченою заборгованістю записуються, достатньо 3-м особам під запис розмови повідомити «збирачів боргів» про дану заборону.
Проте, далеко не всі кредитори та факторингові компанії дотримуються вимог Закону. В таких випадках, зупиняє колекторів в їхніх «чорних справах» по псуванню ділової репутації лише 3-и речі:
- часткові погашення боргу. Однак, при щоденному нарахуванні кредитором шалених процентів – це фактично «викинуті» гроші на вітер;
- домовленість з приводу реструктуризації боргу – списання частини нарахованих процентів та повернення залишку кількома платежами впродовж 3-6-ти місяців;
- скарга регулятору щодо неправомірних дій колекторів.
Таким чином, позбутися дзвінків на роботу від працівників банків та МФО можливо, але для цього мало самого бажання – необхідно набратися терпіння та прикласти зусилля.
Колектори телефонують на роботу: куди скаржитися?
Боржники та їх колеги по роботі, що доведені до відчаю дзвінками колекторів, як правило, готові на крайні міри для того, щоб позбутися нав’язливої опіки незнайомців. Перше бажання, яке з’являється, поскаржитися у всі можливі інстанції: звернутися із заявою в поліцію, прокуратуру, скаргою до НБУ, листом до уповноваженого ВРУ з прав людини. Чи насправді відправивши десятки скарг можливо припинити протиправні дії колекторів?
Як би не хотілось кожному із позичальників, але на жаль, правоохоронці в нашій країні не бажають займатися справами, що стосуються поширення персональних даних людини. В більшості випадків намагання встановити справедливість закінчуються відмовою в порушенні кримінальної справи по причині відсутності складу злочину, або ж порадою боржнику розрахуватися по взятим зобов’язанням.
Надіслати лист-скаргу уповноваженому ВРУ з прав людини можливо, але через його надмірну завантаженість, не варто розраховувати на швидку реакцію. Поряд з цим орган, який здійснює нагляд за фінансовими установами – НБУ, досить оперативно реагує на скарги боржників. Регулятор на даний час прикладає максимум зусиль для того, щоб зупинити «телефонний терор» колекторів та «навести порядок» на фінансовому ринку.
Тим не менше варто розуміти, що лише зупинка дзвінків колекторів не є вирішенням боргової проблеми. Позбутися дискомфорту від «опікунів» – це лише частина справи, але ще потрібно, як мінімум, повернути суму отриманої позики кожному із кредиторів. Якщо необхідна наша допомога у зменшенні суми боргу та можливості проводити розрахунки по зобов’язанням протягом тривалого періоду часу – звертайтесь, готові оперативно її надати.