Телефонують колектори з різних номерів: організовують безкінечний автодозвон, а фактично «терор» по телефону? Збирачі грошей використовують прихований номер, дістають вдень і вночі? Стандартна ситуація для боржника банку та МФО, а також близьких людей з їх оточення. Про те наскільки законні такі дії колекторів та як боротися з автодозвоном піде мова далі в статті.
Дзвінки колекторів: обмеження Закону.
Щоденно отримуємо звернення боржників фінансових установ: «Чи законні дзвінки колекторів?», «Чи мають право кредитори телефонувати людям, контакти яких їм не надавали?», «Як боротися з автодозвоном?».
Відповідно до ст.25 Закону України про споживче кредитування, працівники кредитора та колекторської компанії мають обмежені права щодо контакту з боржником та 3-ми особами:
Згідно Закону колекторам забороняється:
- здійснювати автоматичний додзвін протягом більше 30-ти хвилин на добу, але і дозволених 30-ть хвилин лише на телефони боржника, чи осіб, які надали свою згоду на такі дзвінки;
- телефонувати з прихованих номерів.
Насправді, збирачі боргів часто просто ігнорують вимоги законодавства. Користуючись «сірими» базами вони успішно самі знаходять контакти людей з оточення позичальника та розповсюджують інформацію про наявність у нього боргу та наслідки несплати.
Пошукова програма Піранья: база боржників.
Найбільш розповсюдженим пошуковим ресурсом для колекторів є база, що відома під назвою «Піранья». Чимало позичальників бажає отримати доступ до цієї програми, щоб убезпечити себе від «телефонного терору». Видалити власні контакти з бази, а також номера телефонів родичів – ось перше, що спадає на думку коли «дзвонарі» починають робити свою чорну справу. При спробі знайти сайт чи програму Піранья, шукачі потрапляють на дорогу пропозицію:
Проте, при вивченні деталей стає зрозумілим, що в оголошенні йдеться не про базу пошуку контактів людей, а про прилад, який використовується для аналізу провідних ліній:
Скачати Піранью чи перевірити наявність у ній власних номерів телефонів, на жаль, не вдасться, право користування базою контактів є лише у перевірених фінансових установ, але точно не у вільному доступі.
Тих, хто бажає купити Піранью очікує аналогічне розчарування: для отримання доступу до пошукової системи не достатньо грошей, потрібні рекомендації людей, які вже користуються даним програмним забезпеченням.
Телефонують колектори з різних номерів.
Скільки номерів у колекторів? Це перше, що турбує людей, які втомилися блокувати телефони «збирачів» боргів. Змінити номер мобільного може далеко не кожен: чимало позичальників роками формує телефонну книгу із сотень контактів, а частина людей використовує мобільний в службових цілях чи у власному бізнесі. Блокування вхідних дзвінків із незнайомих номерів для багатьох може спричини дискомфорт та суттєві фінансові втрати. А ліміт витривалості по блокуванню телефонів колекторів не безмежний.
Працівники МФО та колекторських компаній в своїй роботі, як правило, використовують SIP телефонію з автоматичною підміною номерів, кількість яких перевищує 500. Тому розраховувати на швидке припинення «телефонного терору» за рахунок додавання контактів небажаних співрозмовників до чорного або ж СПАМ списку не варто.
Але навіть достатньо емоційно витривалих позичальників колектори здатні «дістати»: спеціалісти по збору боргів влаштовують безкінечний автодозвін з використанням прихованого номеру. Для чого ж «збирачі» телефонують з прихованого номеру? Не ідентифікованого співрозмовника не вдасться заблокувати одним рухом. Для припинення дзвінків незнайомця потрібно відшукати додаткові опції по блокуванню вхідних викликів на своєму мобільному телефоні (ми детально розкриємо далі в статті), або ж відкрити прихований номер через оператора мобільного зв’язку та лише після цього внести його до чорного списку небажаних контактів.
Ціль колекторів, які ставлять номери телефонів боржників на автододзвін – не повідомити про прострочення чи залякати, а створити максимально не комфортні умови: вивести людину з рівноваги, посіяти страх та паніку, виключити можливість користуватися мобільним. Найгірше те, що аналогічному терору піддаються близькі особи позичальника, контакти яких могли й не передаватись кредитору.
Читайте також – «Яким чином колектори знаходять телефони родичів, сусідів та роботодавця?»
Колектори можуть телефонувати з прихованого номеру кожну хвилину, а коли людина бере слухавку – у відповідь короткі гудки…
Вночі телефонує невідомий номер.
Телефонні дзвінки «збирачів боргів» не рідко можна почути й в нічний час: працівники кредитора успішно використовують програми автоматичного набору номерів телефонів та програмують їх таким чином, щоб організувати людині безсонні ночі. Телефонує невідомий номер і мовчить, або ж скидає після підняття слухавки – ось традиційні прийоми колекторів, які використовуються для повернення прострочених кредитів.
Що з цього приводу говорить законодавство? Відповідно до ст.25 ЗУ «Про споживче кредитування» кредитору/колекторській компанії забороняється телефонувати до боржника та його близьким особами з 20-00 до 9-00 ранку, а також у святкові та вихідні дні:
Номери телефонів колекторів в Україні.
Зібрати повний перелік номерів телефонів колекторів практично не реально: «збирачі боргів» окрім багатоканальної телефонії використовують ще й СІМ-карти передплаченого зв’язку, які періодично замінюються на нові. Таким чином, контакти колекторів, які були внесені до чорного списку сьогодні, за кілька днів втрачають свою актуальність, а «телефонні терористи» й далі продовжують свою чорну справу.
Задля того, щоб максимально убезпечити себе від телефонних дзвінків незнайомців та допомогти у цьому іншим людям, пропонуємо обмінюватись актуальними номерами телефонів колекторів у коментарях до даної статті. Залишайте відомі Вам мобільні «збирачів» та користуйтесь інформацією інших людей.
Таким чином, завжди буде можливість поповнити чорний список свого мобільного «свіжою» порцією не бажаних контактів.
Як заблокувати прихований номер?
Порядок блокування невідомого номеру залежить від операційної системи телефону. Для смартфонів, які працюють на Android порядок такий:
- Перейдіть на екран набору номеру телефона
- В правій верхній частині поряд з полем пошуку номеру виберіть «…»
- Далі обирайте «Налаштування»:
- Переходьте в розділ «Заблоковані номери»:
- Є можливість заблокувати всі виклики з номерів телефонів, які відсутні у Вашій телефонній книзі, а також додати контакти для блокування вручну:
Для власників iPhone блокування небажаних номерів здійснюється таким чином:
- Перейдіть в розділ «Налаштування».
- Виберіть пункт меню «Телефон»:
- Перейдіть в пункт меню «Заблоковані контакти»:
4. Додайте контакти колекторів, які бажаєте заблокувати:
Що робити в ситуації коли номер телефону не можливо визначити? Для блокування прихованого номеру необхідно в першу чергу його відкрити, а лише після цього внести в список небажаних контактів в своєму телефоні відповідно до наведеної вище інструкції.
Для того, щоб відкрити прихований номер скористайтесь відповідною послугою мобільного оператора:
- Для абонентів Київстар є можливість підключити послугу «Супервизначник номера», яка дозволяє автоматично відкривати приховані номери. Вартість даного сервісу – 3 грн. в день. Для підключення наберіть *168*1#, або ж увійдіть у додаток «Мій Київстар» і у розділі «Витрати та платежі» є можливість переглянути всі номера телефонів з яких Вам телефонували.
- Абоненти Водафон мають можливість підключити аналогічну послугу визначення прихованого номеру. Для її замовлення необхідно набрати *101*410#. Вартість підключення – 107 грн. оплачується разово та 1,10 грн. списується мобільним оператором щоденно з рахунку користувача:
- Підключення послуги відкриття прихованих номерів для користувачів Лайф відбувається через набір *123*255#. Вартість даного сервісу – 35 грн. в міс.
Як боротися з автодозвоном колекторів.
Чимало людей звертається до нас з питанням: «Як обманути автодозвон?». Звичайно, найпростішим способом уникнення «телефонного терору» є зміна СІМ-карти мобільного оператора. Проте, не кожен може відмовитися від номеру телефону, яким користується довший час, а пояснити рідним необхідність заміни мобільних даних, як правило, буває проблематичним.
Зупинити автодозвон колекторів цілком реально, для цього необхідно здійснити всього дві прості дії:
- Замовити послугу «Супевизначник номера» у свого мобільного оператора.
- Встановити блокування всіх вхідних викликів з номерів телефонів, що відсутні в телефонній книзі через налаштування мобільного телефону, керуючись наведеною вище інструкцією.
Після проведення зазначених налаштувань, при спробі незнайомця «дістати» Вас, співрозмовник буде постійно чути короткі гудки. Аналогічний сценарій чекає і на колекторів, які телефонують з прихованих номерів.
Проте, блокування вхідних викликів «збирачів боргів» саме по собі проблему наявності прострочених кредитів у фінансових установах не вирішує, а лише знімає психологічний тиск. В будь якому випадку, для позичальника лишається нехай невеликий, але ризик того, що МФО розпочне процедуру примусового стягнення через судовий позов, або ж виконавчий напис нотаріуса. Кожен із цих не бажаних сценаріїв тягне за собою окрім додаткових фінансових витрат, ще й ризик втрати майна та зіпсовану ділову репутацію.
Задля уникнення юридичних дій по стягненню боргу зі сторони кредитора, з кожним із МФО можна домовлятися про списання нарахованих процентів та сплату залишку невеликими частинами протягом кількох місяців. Більше того, готовність фінансової установи йти на компроміс, дозволяє боржнику не лише почати вибиратись з боргової ями шляхом зменшення переплати по кредитам, а й позбуватися нав’язливої «телефонної опіки» колекторів.