Написати та подати скаргу на неправомірні дії колекторів до НБУ – перша імпульсивна реакція чималої кількості людей, які відчули на собі процес «вибивання боргів». Чи справді ми живемо в правовій країні? Лишається багато сумнівів…
З прийняттям нового Закону про колекторів в 2021 році в Україні вперше з’явилися вимоги до працівників МФО та колекторських компаній, а також ряд обов’язків, які на них покладаються. Проте, мова йде лише про законодавчі обмеження, поряд з якими існує реальність: нарахування непомірних процентів та штрафних санкцій, дзвінки колекторів третім особам, цілодобовий «телефонний терор» позичальника, погрози, залякування, шантаж… Зрозуміло, що спокійно реагувати на такі речі не можна, саме тому більшість боржників намагається знайти порятунок через скаргу до НБУ.
Про те з яких питань варто звертатися до Нацбанку, як написати та подати скаргу на МФО чи колекторів до НБУ, читайте далі в статті. Окрім цього, ми розробили кілька зразків скарг, які точно допоможуть у врегулюванні боргових питань з банками, мікрозаймами та колекторськими компаніями.
НБУ: захист прав споживачів.
На сьогодні регулятором діяльності банків та фінансових компаній в Україні є НБУ, в структурі якого працює підрозділ, що слідкує за дотриманням законодавства по відношенню до клієнтів фінансових установ – управління захисту прав споживачів. Саме його працівники приймають скарги від фізичних осіб з приводу виявлених порушень, встановлюють достовірність отриманих фактів та застосовують заходи впливу по відношенню до кредитних організацій.
Наслідками виявлених порушень для фінансових та колекторських компаній може бути штраф 51 000 – 102 000 грн. за кожен встановлений факт, призупинення ліцензії чи навіть її позбавлення. Але не зважаючи на те, що ризик закриття бізнесу кредитних організацій через «телефонний терор» колекторів доволі високий, «збирачі» боргів продовжують робити свою чорну справу.
НБУ: скарга на колекторів.
При порушенні кредитором Ваших прав, регулятор рекомендує використовувати такий порядок дій:
Перш за все підготувати лист-скаргу до фінансової, або колекторської компанії, а при відсутності реакції кредитної установи – надсилати звернення до НБУ. Зважайте, що наведений вище порядок містить рекомендаційний характер, регулятор прийме та розгляне заяву без надання додаткових листів та запитів.
Проте, додана до скарги в НБУ попередньо отримана відповідь від кредитора здатна спростити процес розгляду та пришвидшити прийняття регулятором заходів впливу до компанії-порушника.
З яких питань найчастіше звертаються до НБУ та в чому регулятор може допомогти?
- Нав’язлива «опіка» колекторів через регулярні телефонні дзвінки, в тому числі розголошення інформації про наявні кредити родичам, знайомими, колегам по роботі та сусідам.
- Неетична поведінка працівників МФО та колекторських компаній, використання ними ненормативної лексики, психологічний пресинг.
- Використання персональних даних 3-х осіб, контакти яких були здобуті з порушенням законодавства.
- Агресивна поведінка колекторів.
- Нарахування процентів та штрафних санкцій, які в кілька разів перевищують суму кредиту.
- Перевірка правомірності укладення електронного договору, що підписувався через код з СМС.
Варто відзначити, що зі скаргою на МФО чи колекторську компанію звертаються в Нацбанк як самі позичальники, так і люди з їх близького оточення, які втратили спокійне життя від постійного «телефонного терору». Прямим порушенням законодавства є дзвінки колекторів 3-м особам, телефони яких їм не передавались. З приводу того як «телефонні терористи» знаходять контакти людей з оточення позичальника читайте в нашій статті.
Як написати заяву на колекторів в НБУ?
Написати регулятору заяву на колекторів чи МФО в Україні доволі просто – достатньо підготувати звернення в довільній формі, яке міститиме наступну інформацію:
- найменування та адреса органу до якого адресована заява;
- ПІБ, адреса, e-mail та номер телефону заявника;
- суть звернення з коротким описом фактів порушень;
- вимога щодо проведення перевірки викладених фактів та застосування заходу впливу до кредитора;
- доказові матеріали.
Серйозну увагу в питанні звернення до Нацбанку варто приділити саме доказам. Не достатньо заявити про свої припущення, необхідно довести з якої компанії були неправомірні дзвінки чи повідомлення та надати регулятору їх зміст.
В записах розмов, або скріншотах СМС / Viber має бути найменування фінансової, або колекторської компанії, працівники якої допустили порушення Закону. Якщо «збирачі» кредитів всіляко уникають називати свого роботодавця, спробуйте отримати від них інформацію, яка опосередковано свідчитиме в якій компанії працює порушник. Для цього достатньо запитати у нав’язливого співрозмовника реквізити для погашення боргу, або посилання на сторінку сайту, через яку можна провести оплату.
Зразок скарги до НБУ на колекторів та МФО.
Задля того, щоб врахувати запити більшості наших читачів, ми підготували три зразки скарги до НБУ на дії працівників МФО та колекторів:
- Форма скарги на працівників кредитора за розголошення ними інформації 3-м особам щодо кредитної заборгованості позичальника, в тому числі використання персональних даних без згоди на це:
- Зразок скарги на колекторів щодо псування ними ділової репутації позичальника, вчинення психологічного та морального тиску, а також використання способів примусу для погашення боргу:
- Зразок скарги до НБУ на МФО щодо порушення порядку укладення кредитного договору та нарахування непомірних штрафних санкцій:
Оскільки ми не можемо передбачити всі життєві ситуації, пропонуємо скористатися одним із запропонованих зразків звернення до НБУ, або ж кількома одночасно. У потрібній формі документу залиште лише ті факти порушення законодавства, які насправді мали місце у вашому випадку. Отримати кредитний договір, що є один із списку доказів, можна в особистому кабінеті фінансової установи, або ж в електронному листі, який надсилався в момент отримання кредиту.
Зразок скарги на банк в НБУ практично нічим не відрізняється від запропонованих вище форм звернень: просто замість найменування мікрофінансової організації необхідно лише зазначити назву банка-кредитора.
Як подати скаргу на колекторів в НБУ?
Існує чотири основні способи подачі скарги на колекторів до НБУ:
- За телефоном гарячої лінії 0 800 505 240. Зробити це можна швидко, проте недоліком такого способу звернення є обмеження в передачі інформації (не вдасться надиктувати оператору подробиці порушень) та неможливість надання доказів.
- Через форму онлайн звернення на сайті НБУ. Це найпростіший та найбільш ефективний спосіб залишити скаргу в НБУ. У запропонованій формі необхідно:
- обрати тип звернення із випадаючого списку, вказати найменування компанії-порушника та суть скарги. При наявності відповіді фінансової установи – вкласти її скан-копію:
- вказати своє ПІБ, номер телефону, адресу проживання та e-mail. Надати згоду на отримання відповіді електронною поштою та згоду на обробку персональних даних, після чого натиснути кнопку «Подати звернення»:
- реєстраційний номер заяви буде надіслано в смс на вказаний номер телефону:
- Шляхом направлення звернення на електронну пошту НБУ – nbu@bank.gov.ua. При такому способі враховуйте, що скарга має надсилатись у формі підписаного та відсканованого документу, а скріншоти доказів необхідно завіряти.
- Шляхом відправки заяви разом з документами в паперовій формі на адресу НБУ – 01601, м. Київ-8, вул. Інститутська, 9
Відповідь на звернення надається НБУ протягом 30-ти календарних днів (як правило через два-три тижні), в окремих випадках, коли є необхідність запросити у кредитора роз’яснення, або документи – протягом 45-ти днів. Якщо запитання, які вказані в скарзі не належать до компетенції отримувача, НБУ зобов’язується переадресувати їх до відповідних органів (мова йде про поліцію та кіберполіцію).
Проте, для більш ефективного та швидкого вирішення питання з колекторами, краще самостійно надсилати складені відповідно до вимог законодавства заяви до правоохоронних органів, що дозволить здійснювати контроль за відкриттям кримінальної справи та процесом розслідування. При необхідності отримати нашу професійну допомогу – звертайтесь, оперативно відповімо.