Для чого звертатися з листом чи скаргою до МФО коли мене дістають колектори? Більшість позичальників фінансових установ, а також їх родичів, переконані, що нічого витрачати час на паперові справи з людьми, які дозволяють собі грубість, приниження та хамство в телефонних розмовах. Краще відразу скаржитися в НБУ, або ж писати заяву до поліції!
Насправді, роздування конфлікту з кредитором на початках – це не завжди ефективний метод позбутися нав’язливої «опіки дзвонарів». Варіанти мирного врегулювання, як правило, дають можливість досягнути компромісу без втрати часу та псування нервів. Про те, як правильно домовлятися з банком чи МФО про комфортну співпрацю, при наявності простроченої заборгованості, та як написати скаргу до фінансової установи піде далі в статті. Окрім цього ми підготували зразок листа, який допоможе позбутися неприємностей у відносинах з кредитором.
Заява в МФО в Україні.
В більшості випадків люди звертаються до МФО з письмовими запитами не від хорошого життя. Актуальним це стає при виникненні прострочення та, як наслідок, порушенні колекторами вимог законодавства при спілкуванні з позичальником та людьми з його оточення. Які питання можна вирішувати через заяву до МФО:
- Списання частини нарахованих процентів, або можливості повернення позики протягом кількох місяців без збільшення суми боргу.
- Припинення дзвінків колекторів.
- Припинення розповсюдження провокаційних фотоколажів в соціальних мережах та поширення інформації про наявність кредиту серед близьких людей.
- Зупинення «телефонного терору» родичів, друзів, сусідів та колег по роботі.
Насправді в Україні є досить розповсюдженою практика не скаржитися напряму до тієї організації, яка надає послуги. Люди переконані, що керівники компаній шкодують своїх працівників та не карають їх за порушення чи прорахунки.
Що стосується мікрозаймів, то в питанні довіри до МФО ситуація взагалі катастрофічна: позичальники не розраховують на розуміння їх складних життєвих ситуацій зі сторони керівників компаній, які надають кредити під шалені сотні, а інколи й тисячі, процентів річних. А регулярні дзвінки колекторів розцінюють як ряд навмисних дій працівників фінансових установ, які покликані зіпсувати їм життя заради збагачення.
Насправді, з прийняттям нового Закону про колекторів, ситуація в Україні щодо захисту позичальників від свавілля працівників банків чи МФО суттєво покращилась. З 2021 року НБУ почав здійснювати більш активне регулювання на ринку фінансових послуг через систему штрафів для фінансових установ за порушення ними законодавства. В зв’язку з цим скарги позичальників до НБУ, на даний час, несуть в собі ризик фінансових втрат для кредитних установ та страх позбутися ліцензії, а фактично залишитись без права на подальшу діяльність.
Скарга на дії колекторів.
Для попередження негативної реакції боржників на надмірну активність своїх колекторів, тобто зменшення кількості скарг до НБУ на дзвінки працівників МФО, більшість фінансових установ закликає повідомляти їх про факти порушення «дзвонарями» діючого законодавства:
- приклад скарги на колекторів на сайті Манівео:
- способи поскаржитися на працівників колекторської компанії в Майкредит:
- заклик залишити скаргу на працівників на сайті Кредит Каса:
Така готовність фінансових компаній обробляти скарги своїх клієнтів говорить лише про одне: краще «не виносити сміття з будинку», тобто ми спостерігаємо бажання МФО самостійно розбиратися з проблемними ситуаціями, щоб запобігти їх поширення на рівень регулятора – НБУ.
Аналогічну позицію займає і Нацбанк: перш ніж скаржитися до контролюючих органів, варто надіслати заяву в МФО з описом фактів порушень, які були допущені працівниками фінансової установи:
Читайте також – «Реструктуризація кредиту як спосіб зменшення суми боргу: як скористатися?».
Як правильно написати скаргу на МФО в Україні?
Для того, щоб написати лист в МФО достатньо викласти факти порушень колекторами законодавства у своєму зверненні та підготувати докази. Отже, яка інформація повинна міститися в скарзі до фінансової компанії?
- Найменування кредитора та ПІБ його директора (відповідальної особи до якої адресовано звернення).
- ПІБ позичальника, його фактична адреса проживання, телефон та e-mail.
- Короткий опис фактів порушень з посиланням на статті Кримінального кодексу України.
- Вимога щодо припинення порушень, проведення службового розслідування та покарання винних.
- Повідомлення про намір звернутися до державних органів, в тому числі правоохоронних, у разі відсутності реакції на звернення.
Доказами порушень зі сторони банку чи МФО можуть бути:
- перелік номерів телефонів з яких здійснювались протиправні дзвінки;
- записи телефонних розмов з колекторами;
- скріншоти сторінок соціальних мереж в яких є факти поширення персональних даних без згоди власника таких даних;
- скріншоти повідомлень у Viber, СМС.
Рекомендуємо прочитати – «Що насправді можуть зробити колектори в Україні: чого очікувати від них?»
Скарга на банк та МФО: зразок.
Задля спрощення написання скарги на банк чи МФО в Україні, пропонуємо скористатися розробленим нами зразком документу:
Враховуйте, що не всі викладені у листі факти порушень законодавства є універсальними та підходять кожній людині. Із запропонованого зразка виберіть ті моменти, які стосуються Ваших з кредитором відносин і підтвердіть їх аудіозаписами та скріншотами. Саме через доказову базу є можливість продемонструвати фінансовій установі серйозність ваших намірів щодо подальших звернень до регулятора чи в правоохоронні органи.
Лист в МФО можна надсилати 2-ма способами:
- підписаний скан документу разом із завіреними копіями скріншотів та вкладеними аудіо записами на електронну пошту кредитора;
- в паперовій формі рекомендованим листом з повідомленням про вручення.
Відповідь на письмове звернення фінансова установа зобов’язана надати протягом 30-ти днів з дати отримання листа. Зрозуміло, що для позичальника не стільки важлива сама відписка, як припинення безправ’я, що чиниться по відношенню до нього.
Зрештою, навіть відсутність відповіді кредитора – це теж відповідь, яка говорить про не бажання банку чи МФО виясняти деталі правопорушень та вирішувати конфліктну ситуацію. В такому випадку копію скарги до кредитора та повідомлення про її вручення надсилайте разом із заявою до НБУ. Регулятор вправі робити запити інформації, документів та пояснень по кредитним договорам до банків та фінансових компаній, які в свою чергу зобов’язані надати відповідь в короткі строки без можливості проігнорувати звернення.
Якщо потрібна наша допомога з підготовки тих чи інших заяв та листів, звертайтесь, швидко її надамо.