

Спокійне, розмірене життя і вмить дзвінок колекторів по чужому кредиту та нав’язливе, неприємне спілкування, яке створює дискомфорт. Здається нічого страшного, але працівники колекторських компаній продовжують телефонувати на наступний день, через день і чим раз – все частіше. Терпіти знущання «збирачів боргів» не має ні бажання, ні можливості. Колектори заважають працювати вдень, здійснюють психологічний пресинг ввечері та не реагують на жодні пояснення. Що ж робити, якщо телефонують колектори по чужому кредиту? Куди скаржитися, щоб отримати реальний результат? Про все це і більше піде далі в статті.
Телефонують колектори в Україні: кредит не брав.
У ситуаціях нав’язливих дзвінків незнайомців, які займаються збором боргів, людей турбує передусім:
- Яким чином отримали мої контакти?
- Чи мають право колектори телефонувати, якщо кредит не брав?
- Як зупинити «телефонний терор»?
Перш за все варто розуміти, що колекторський бізнес по збору простроченої заборгованості в Україні побудований на психологічному та моральному впливі на боржника: як безпосередньо через дзвінки позичальнику, так і опосередковано з використанням методів «телефонного терору» 3-х осіб з його оточення, а інколи й зовсім чужих людей. Фінансові установи через надмірну складність процесу стягнення не зацікавлені відстоювати свої права в судовому порядку.
Найбільш неприємним є той факт, що «дзвонарі» не бажають слухати пояснення співрозмовників та вимоги зупинити незаконні дзвінки. Турбувати людей, які не брали кредит можуть тижнями, а інколи й місяцями, телефонуючи щоразу з нового номеру. І кожному наступному колектору доводиться повторювати вже завчений текст щодо безперспективності їхніх дій.
Чи варто ігнорувати «телефонний терор» та блокувати дзвінки від невідомих осіб? Перш ніж вдаватися до радикальних дій по власному захисту від нав’язливих співрозмовників, радимо вияснити причину «хвилювання збирачів» та можливі наслідки для себе. Отже, чому телефонують колектори, якщо кредит не брав?
- Позику оформила людина, яка вказала Вас у якості контактної особи.
- Колектори віднайшли Ваші контакти у нелегальних базах, як особи, яка знайома з позичальником, що допустив прострочення по кредиту.
- Кредит взяла невідома особа, а колектори помилково (по прізвищу або ж по адресі) зв’язали Вас з нею.
- Шахрайським способом на Вас оформили кредит невідомі особи.
При ранній прострочці колектори телефонують, як правило, до родичів, при відсутності погашень – починають підключати до процесу стягнення сусідів та друзів. Коли виникає ризик не повернути борг та понести втрати, «збирачі» здійснюють дзвінки колегам по роботі та работодавцю, а також знаходять десятки номерів телефонів інших людей, контакти яких позичальник не залишав.
Методи впливу «дзвонарів» залежать від того до якої категорії осіб належить співрозмовник:
- діалоги працівників фінансових установ та колекторських компаній зі знайомими починаються з прохання передати інформацію боржнику, а далі переходять у вимогу зателефонувати позичальнику та повідомити про відповідальність, яка передбачена за прострочення по кредиту;
- родичів боржника очікують вимоги терміново провести погашення за позичальника, а при відсутності оплат – погрози та залякування;
- сусідам колектори повідомлять суму боргу та термін прострочення, а сам факт відсутності оплати назвуть шахрайськими діями за які передбачена кримінальна відповідальність. Більш агресивні «збирачі боргів» проінформують про те, що співрозмовника вказали поручителем по кредиту і платити доведеться всім;
- «театральна постановка» колекторів з вимогою повернути борг замість позичальника може очікувати також і колег по роботі. При цьому людей впевнено переконують в тому, що вирішити питання можна лише сплативши чужий кредит або ж змусивши боржника провести оплату самостійно.
В зв’язку з цим виникає запитання: «На скільки законні дзвінки колекторів по чужому кредиту та як їх зупинити?» Для відповіді пропонуємо розібрати кілька найбільш розповсюджених сценаріїв «телефонного терору».
Що таке контактна особа по кредиту?
На запитання: «А яке Ви маєте право мені телефонувати?», колектори найчастіше вказують той факт, що боржник нібито зазначив Вас у якості контактної особи по кредиту. Таке можливо і в достовірності цієї інформації доволі легко переконатися, вияснивши деталі у позичальника за умови знайомства з ним.
Але про яку контактну особу може йти мова в ситуації, коли співрозмовник називає боржником невідому Вам людину? Зрозуміло, цей «спектакль» – не більше ніж прикриття не законних дій працівника фінансової установи, який таким чином ухиляється від відповідальності.
А що з цього приводу говорить законодавство? Контактна особа по кредиту – це людина, телефонний номер якої був вказаний позичальником в заявці на отримання позики. Жодної відповідальності за невиконання зобов’язань по кредиту боржника контактна особа не несе. Більше того, Закон №4241 від 19.03.2021 року встановлює ряд обмежень на дії колекторів по відношенню до 3-х осіб, а саме:
- Вимагати погашення простроченої заборгованості від осіб, які не є стороною договору та не укладали договір поруки з фінансовою установою:
- Заборону контактувати з людиною, яка не є боржником та не надавала згоду на взаємодію:
Окрім цього, ст. 32 Конституції України закріплено право кожного громадянина на особисте та сімейне життя, без можливості втручання в нього будь-яких третіх осіб:
Дзвінки колекторів людям з оточення боржника, в тому числі й контактним особам, без отриманої згоди є прямим порушенням їхніх конституційних прав.
Чи можна бути поручителем по телефону?
Поширеною «театральною грою» колекторів в спілкуванні з 3-ми особами є інформування про те, що позичальник нібито вказав їх у якості поручителя по кредиту. На підтвердження сказаного, працівник фінансової установи називає персональні дані співрозмовника, в тому числі його паспортні дані, та вимагає провести погашення простроченої заборгованості за боржника. Подібні дії «збирачів» боргів, як правило, викликають почуття розгубленості та нерозуміння ситуації… Чи справді можна бути поручителем по телефону?
Відповідно до ст. 554 Господарського кодексу України у разі виникнення прострочки по кредиту, позичальник та поручитель несуть солідарну (спільну) відповідальність:
Проте, жоден колектор не повідомляє про те, що згідно ст. 553 ГКУ поручителями стають лише на підставі укладеного договору поруки, а не по телефону:
Мета подібних дій «дзвонарів» сформувати агресію у співрозмовника по відношенню до боржника і змусити сусіда, родича чи колегу по роботі виконувати роль колектора.
Таким чином, якщо «поручитель» не підписував жоден договір, говорити про будь-яку відповідальність по кредиту 3-ї особи не має підстав, а «казки» колекторів з приводу поруки по телефону – це обман.
Що робити, якщо телефонують колектори по чужому кредиту?
Терпіти «телефонний терор» незнайомців по зобов’язаннях іншої людини мало приємна справа. Що ж робити, якщо телефонують колектори по чужому боргу?
- Виясніть причину звернення, щоб виключити факт оформлення кредиту на Вас шахрайським способом.
- Поясніть співрозмовнику, що не маєте жодного зв’язку з боржником, або ж не знаєте про кого йде мова. Якщо телефонують з приводу родича, повідомте колектору, що не підтримуєте з позичальником контакт і у Вас відсутня можливість передати йому інформацію.
- В жодному разі не починайте виясняти деталі виникнення зобов’язань у боржника, демонструючи таким чином свою зацікавленість.
- Не вступайте в дискусії з колектором чи обговорення наслідків неповернення боргу. Вас це не стосується жодним чином!
- Проінформуйте співрозмовника, що під запис телефонної розмови Ви забороняєте обробку своїх персональних даних відповідно до п.6 ст.25 Закону України №4241 «Про внесення змін до деяких законів України щодо захисту споживачів при врегулюванні простроченої заборгованості» та вимагаєте більше не телефонувати:
Пам’ятайте, достатньо хоча б один раз пообіцяти колекторам передати боржнику інформацію по факту отриманого дзвінка – «телефонний терор» продовжуватиметься безкінечно довго. «Збирачі боргів» постійно знаходяться в пошуках помічника, який виконуватиме за них роботу без будь-якої оплати.
Телефонують колектори по чужому кредиту: куди скаржитися в Україні?
В нашій країні, на жаль, далеко не всі колекторські компанії дотримуються законодавства у питаннях збору простроченої заборгованості. А звернення до поліції з приводу протиправних дій колекторів, як правило, закінчуються відмовами в порушенні кримінальної справи через відсутність складу злочину. Тому у випадках коли «збирачі боргів» не реагують на заборону дзвінків та продовжують свій «телефонний терор», позбавитись нав’язливої опіки незнайомців можна через скаргу регулятору та уповноваженому ВРУ з прав людини. До письмового звернення варто додати записи телефонних розмов, які свідчитимуть про повторні дзвінки «опікунів» після висловленої заборони обробки персональних даних.
Контактувати чи ні з колекторами – це вибір кожного, але пам’ятайте: у Вас не має жодного обов’язку спілкуватися з незнайомими людьми по питанням кредитів 3-х осіб, навіть якщо боржник є родичом.
Діліться в коментарях з яким безправ’ям Вам довелося мати справу, а якщо потрібна наша допомога в питаннях боротьби з «телефонним терором» – звертайтесь, оперативно її надамо.